Programma

Dynamische dienstverlening

In de stadsmonitor scoren we hoog inzake tevredenheid over de loketvoorzieningen en de digitale dienstverlening van de Stad Gent. Dit mooie resultaat mag ons echter niet in slaap wiegen. Er zijn nog grote stappen te zetten in logische, heldere en laagdrempelige digitale dienstverlening. Vele mensen hebben nood aan een fysiek contact waarbij de stadsmedewerker hen in woord en daad bijstaan.

 

We kiezen met VOOR GENT voor het behoud en de verdere uitbouw van de nabije fysieke dienstverlening. We zetten in op digitalisering maar zorgen er tegelijkertijd voor dat de stad fysiek aanspreekbaar blijft. Door administratieve vereenvoudiging maken we tijd vrij voor stadsmedewerkers waardoor ze meer kunnen inzetten op een persoonlijke aanpak. We bouwen het e-inclusiebeleid verder uit zodat we zoveel mogelijk Gentenaars meekrijgen op de digitale trein.

 

  • Met VOOR GENT bouwen we het Stadskantoor verder uit als plek waar alle stedelijke dienstverlening wordt aangeboden met themaloketten, zoals voor bouwen of voor ondernemen.
  • We richten twee nieuwe themaloketten op. Namelijk het Evenementenloket en het Loket voor Gents Engagement. Bij het Evenementenloket vinden organisatoren, zowel uit de profit als de non-profit sector, antwoord op alle vragen die bij een event komen kijken. Ze leveren maatwerk zodat “zotte ideeën" gerealiseerd kunnen worden. Via het Gents Engagementsloket worden alle verenigingen, van armoede- tot sportverenigingen, in hun praktische noden geholpen.
  • We blijven nabij met onze dienstverlening in de Gentse wijken en deelgemeenten via onze dienstencentra en welzijnsbureaus. We zoeken waar mogelijk en nuttig naar één locatie voor beide diensten. Zo vindt de Gentenaar de verschillende diensten in haar wijk terug op één plek. Door het gebruik van pictogrammen,begrijpelijke taal, en de inzet van (sociale) tolken zorgen we voor een lagere drempel voor de dienstencentra en welzijnsbureaus.
  • Gentinfo blijft het laagdrempelig en centraal aanspreekpunt van de Stad Gent. Tijdens de kantooruren zijn de Gentinfo-medewerkers vlot bereikbaar via telefoon en chat. Daarnaast integreren we in Gentinfo een AI-gedreven chatbot waarmee onze dienstverlening 24/7 bereikbaar is.
  • We bekijken alle dienstverlening vanuit het perspectief van burgers en ondernemers met ‘life-event scans’. Gebruikerservaring wordt verbeterd door een check te doen van alle dienstverlening bij een belangrijke gebeurtenis of situatie in het leven van een burger/ondernemer waarbij men in contact kan komen met (verschillende) publieke dienstverleningen. Hierbij worden problemen in de publieke dienstverlening opgespoord en aangepakt.
  • We meten permanent de tevredenheid over de diensten die we aanbieden. We werken met enquêtes of een panel waarbij we er telkens voor zorgen dat de deelnemers een goede afspiegeling vormen van de Gentse bevolking.
  • We gaan de strijd aan tegen regulitis. Met het reglement van de maand nemen we maandelijks een ander reglement in het vizier. We duiden een ‘stedelijke versimpelaar’ aan die regels in vraag stelt en waar mogelijk elimineert.
  • We schrijven het recht op vergissen in als algemeen principe en voorzien in de vergunningsprocedures een wijzigingslus zodat procedures niet onnodig moeten worden hernomen.
  • In alle aspecten van ons beleid hebben we oog voor singles, zodat we vermijden dat alleenwonenden benadeeld worden door beleidsmaatregelen.
  • In het stedenbouwkundig beleid voeren we de ‘regel van Snozzi’ in om creatieve oplossingen aan te moedigen. Concreet betekent dit dat als een project beter wordt door een regel niet toe te passen, de afwijking gemotiveerd en transparant wordt toegestaan.
  • Digitalisering staat ten dienste van de Gentenaars. Waar mogelijk voorzien we automatische rechtentoekenning zodat Gentenaars, maar ook onze administratie, ontlast worden. We brengen onze digitale dienstverlening onder in het Vlaams ‘Mijn Burgerprofiel’. Zodat Gentenaars alle nodige data en documenten terugvinden op één plek. Samen met Vlaanderen zorgen we ervoor dat deze applicatie drempelloos en intuïtief werkt.
  • De data en persoonsgegevens van de Gentenaars zijn een kostbaar goed. We blijven dan ook investeren in informatiebeveiliging. We herevalueren jaarlijks het ‘cybersecurity plan’. De privacywetgeving wordt strikt toegepast. 
  • De digitale revolutie biedt ongeziene kansen maar niet iedereen is mee. De doorbraak van AI zal die kloof nog zichtbaarder maken. We zetten in op het ontwikkelen van digitale vaardigheden en voorzien digicoaches in alle dienstencentra en welzijnsbureaus. We investeren ook in laptops, inclusief een abonnement en een basisopleiding voor iedereen die de digitale kloof ervaart.


1. Personeelsbeleid

Na 2018, werd Stad Gent ook recent opnieuw verkozen tot beste werkgever van de Vlaamse lokale besturen. Onze openbare diensten vormen een belangrijk fundament voor onze stad. We willen een sterke overheid zijn zonder een alomtegenwoordige overheid te zijn. We blijven als één van de grootste werkgevers uit de regio verder bouwen aan een personeelsbeleid dat modern en zorgzaam is. De balans werk-privé, de jobinhoud, de werkzekerheid en de toekomstperspectieven zijn elementen die sterk gewaardeerd worden. De parameter maatschappelijk verantwoord ondernemen scoort hier bovendien heel sterk.

 

  • Stad Gent is een wendbare organisatie die snel kan schakelen wanneer nodig. Een flexibel personeelsbeleid is hierbij belangrijk om in te spelen op acute noden. Nieuwe uitdagingen betekent ook het ontwikkelen van nieuwe competenties in onze organisatie. Medewerkers zijn leergierig en zijn bereid steeds bij te leren. We dragen sociaal overleg een warm hart toe en betrekken dus de vakbonden proactief bij het personeelsbeleid. Zo ontwikkelen we onder andere in overleg een gedragen competentiebeleid.
  • Als werkgever blijft de Stad Gent een voortrekker op het vlak van een diverse en inclusieve werkomgeving (ook voor oudere werknemers, mensen met autisme, ADHD, …). De huidige focus op personen met een (arbeids)beperking, personen met een migratieachtergrond en personen behorend tot de LGBTQIA+-gemeenschap blijft behouden.
  • Als VOOR GENT willen we dat alle organisaties binnen groep Gent een helder personeelsplan hebben dat de ambities van een inclusieve werkomgeving omzet in heldere acties.
  • Als moderne werkgever stellen we de personeelsleden in staat te kiezen voor het systeem van fietsleasing.
  • Artificiële intelligentie zal in de komende jaren een impact hebben op de job van een ambtenaar. We vatten deze evolutie aan als een kans om de stadsmedewerkers te ontlasten van repetitieve taken en om het stadspersoneel net effectiever te kunnen inzetten voor de Gentenaars.
  • We zetten artificiele intelligentie op een kritische manier in en zijn ons bewust dat het gebruik ervan ook ongewenste neveneffecten kan hebben zoals het vergroten van de sociale kloof of patronen van discriminatie of racisme reproduceren. Hiervoor blijven we ten allen tijde aandachtig.

2. Stadsinfrastructuur

Onze stadsgebouwen, renovaties of nieuwe gebouwen voldoen aan een aantal principes:

 

  • Op termijn is elk gebouw integraal toegankelijk, elke Gentenaar moet er zich vrij in kunnen bewegen. Naast fysieke obstakels houden we ook rekening met psychologische. De dienstverlening die we voorzien is zo bereikbaar, toegankelijk, begrijpbaar en betrouwbaar.
  • We streven naar kwalitatief en toekomstbestendig patrimonium, niet op maat van 1 doelstelling maar voorzien voor gedeeld en meervoudig gebruik.
  • Gebouwen zijn efficiënt en niet alleen op energetisch vlak, ruimte wordt optimaal benut en aanpassingen kunnen eenvoudig gebeuren.
  • Het onderhoud en de investeringsnoden van ons patrimonium moeten betaalbaar zijn voor de stadskas, een goed onderhouden patrimonium is de basis. Indien nodig stoten we geldverslindend patrimonium of gebouwen met slechte ligging af volgens de eerder beschreven principes (punt 103-109).

3. Financiƫn

De afgelopen bestuursperiode was uitdagend voor de stedelijke financiën. De opeenvolgende crisissen vormden een ware stresstest. Tijdens deze moeilijke periodes hebben we als Stad de rol van het meest nabije bestuursniveau echt omgezet in concrete daden die echt het verschil hebben gemaakt. Een goed georganiseerd vaccinatiecentrum, belastingvrijstelling voor al die ondernemingen die het moeilijk kregen in de coronaperiode, en gerichte maatregelen voor de meest kwetsbare Gentenaars. Extra grote corona- terrassen voor de horeca en blijvende ondersteuning voor het middenveld, de cultuursector en de jeugdsector. Een keiharde budgettaire logica zou hier tot een sociaal, cultureel en economisch bloedbad hebben geleid.

 

We zijn er ondanks die periode in geslaagd om de financiële huishouding solide te houden en dat is ook de duidelijk doelstelling voor het volgende bestuur.

 

  • We hebben een jaarlijks budgettair overschot waarmee we onze financiële buffer verder uitbouwen.
  • De stadsfinanciën zijn belastinggeld, dus van alle Gentenaars. We beheren die dan ook zuinig, maar ambitieus en effectief, om te blijven investeren in Gent en de Gentenaars. We vertrekken hierbij van het principe van zero based budgettering.
  • Lenen doen we enkel voor investeringen en niet voor de dagdagelijkse werking.
  • We verhogen de belastingdruk niet.
  • Als stad doen we uiteraard niet alles zelf. Via een systeem van oproepen en subsidies zoeken we partners aan die beter geplaatst zijn en vanuit hun expertise een invulling kunnen geven aan de stedelijke uitdagingen. Ons subsidiebeleid is helder, transparant, gericht en gekoppeld aan doelen. De wijkbarometer wordt wanneer mogelijk ingezet om gesubsidieerde taken en doelen scherp te krijgen en op te volgen.
  • We willen een stadsbestuur zijn dat keuzes durft maken en alles afweegt aan het positief effect op de Gentenaars, en niet aan de eigen interne processen.
  • Keuzes over welk beleid een stadstaak is dringen zich verder op. Dit gaat samen met een correcte financiering van bepaalde taken door andere overheden. Door de jaren heen zijn al te veel taken niet meer gefinancierd of doorgeschoven vanuit andere overheden. Een correcte financiering dringt zich op voor Politie en Hulpverleningszone, OCMW en Gemeentefonds.
  • Met VOOR GENT willen we dat het aanvragen van subsidies of specifieke rechten aanzienlijk eenvoudiger wordt, door een administratieve omslag en volledige digitalisering. Die digitalisering leggen we daarom niet bij de burger, maar bij onszelf als overheden.
  • De stad heeft ook eigen lokale inkomsten. We houden deze waardevast en indexeren deze inkomsten jaarlijks om te vermijden dat we met grote schokken in tarieven te maken krijgen.
  • We vereenvoudigen belastingen maximaal en schrappen reglementen die hun doel voorbij schieten en geen effectiviteit kennen.
  • We brengen al het stedelijk vastgoed onder één structuur waardoor we het beter en dynamischer kunnen onderhouden en beheren. We garanderen daarbij de rechten van al onze werknemers. Naast de stadseigendommen die dienstig zijn voor de eigen werking of de ondersteuning van het maatschappelijk middenveld, gebruiken we onze vastgoedportefeuille ook als hefboom voor stadsontwikkeling en projecten die onze beleidsdoelstellingen (zoals betaalbaar wonen) helpen realiseren.
  • We blijven inzetten op de inhaalbeweging van ons onderhoud van patrimonium, groenruimte en openbaar domein. Een goed onderhoudsbeleid vermijdt nieuwe en zwaardere kosten.
ZOEK IN ONS PROGRAMMA

ZOEK ANNULEREN